Boken "Vurdering i yrkesfag" av Grete Haaland gir en grundig innsikt i vurderingspraksis knyttet til yrkesopplæring, og setter fokus på de kvalitetskravene vi stiller til faglig arbeid. I denne andre utgaven er det lagt til nytt materiale som omhandler refleksjon og kritisk tenkning, som er essensielt for utviklingen av yrkesfaglig kompetanse. Heftet tar for seg hvordan kompetansemålene i læreplanene skal tolkes i tråd med den overordnede teksten "OM FAGET", som også inkluderer temaer som bærekraftig utvikling, helse, miljø og sikkerhet, samt medvirkning. Boken dekker blant annet sentrale emner som helhetlig yrkeskompetanse, vurderingens rolle i motivasjonsarbeid, og de spesifikke utfordringene vurdering innebærer for Vg1 og brede Vg2. Leseren får en oversikt over vurderingens definisjon, praktisk tilnærming til vurderingsarbeid, standpunktvurdering, samt eksamen og fag- og svenneprøver. Videre diskuteres hvordan man vurderer både skolens og bedriftens opplæringsvirksomhet. Boken inneholder også en ordliste med sentrale begreper i vurderingsarbeidet, noe som gjør den til en nyttig ressurs for både lærere og studenter i yrkesfagene.