I "Fagdidaktikk for SRLE" utforskes viktige fagdidaktiske spørsmål relatert til kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i barnehagelærerutdanningen. Boken nettstedene seg på den faglige utviklingen av en kunnskapsplattform, skapt av ledende forskere innen barnehagefeltet, som omhandler fagdidaktikk i lys av barnehagens sentrale fagområder: Nærmiljø og samfunn samt Etikk, religion og filosofi. Verket er strukturert i tre deler; den første delen analyserer styringsdokumentene for barnehagen og barnehagelærerutdanning, og diskuterer rammeverkene disse dokumentene setter for fagdidaktikken. Den andre delen belyser betydningen av organisasjonsforståelse og ledelse for fagdidaktiske valg og begrunnelser. Den tredje delen dykker ned i en detaljert drøfting av de enkelte fagområdenes innhold, basert på både empiriske studier og teoretiske perspektiver. Boken har gjennomgått fagfellevurdering og tilfører betydelig ny kunnskap og innsikt til den didaktiske forskningen innen SRLE. Den er et viktig verktøy for forskere, utdannere, barnehagelærerstudenter og nåværende barnehagelærere.