Marianne Moores 'Observations' betraktes som et banebrytende verk innen modernistisk poesi, sammenlignbart med T. S. Eliots 'The Waste Land', Ezra Pounds tidlige 'Cantos' og Wallace Stevens' 'Harmonium'. For mange beundrere var det frustrerende at Moore reduserte innholdet med en tredjedel i sine senere diktsamlinger, samtidig som hun foretok omfattende revisjoner av flere av de bevarte diktene. Denne banebrytende boken har vært utilgjengelig for allmennheten siden den opprinnelige utgivelsen på 1920-tallet. Nå, med en ny introduksjon av Linda Leavell, forfatteren av den prisbelønte biografien 'Holding On Upside Down: The Life and Work of Marianne Moore', får leserne endelig muligheten til å oppleve Moores mest strålende innovasjoner. Hennes samtidige modernister ble begeistret over hennes originalitet og beskrivelser som 'klare og feilfrie' – de anså henne som 'en bjelke som holder opp . . . vårt ufullstendige byggverk.' 'Observations' inspirerte også senere generasjoner, og var en 'øyeåpner' for den unge Elizabeth Bishop.