I boken 'The Fence' konfronteres leseren med både fysiske og mentale gränser som samfunnet vårt bærer med seg. Gjennom Johan Eriksons svart-hvite topografiske fotografier av det over 72 km lange stengslet som markerer grensen mellom Danmark og Tyskland, utforskes grensens kompleksitet fra Østersjøen til Nordsjøen. Dette stengslet, som ble oppført av den danske staten i 2019, har som mål å utrydde villsvin i Danmark og forhindre spreddingen av afrikansk svinpest. I dag har villsvinbestanden i Danmark kollapset. Eriksons dokumentariske bilder fanger betrakterens interesse med sine visuelle subtile kvaliteter, som går utover den fysiske tilstedeværelsen av stengslet. Gjennom bokens grafiske form oppleves også stenglets underliggende idé om separasjon. I den avsluttende essayet av Jesper Olsson understrekes at hvis kultur og verdensskapelse begynner med distinksjoner og innføring av skiller, reflekterer dette også i den menneskelige tendensen til å bygge gjerder og stengsler.