Moderne kunst er et fenomen av massestørrelse. Begrepet 'konseptuell kunst' har blitt synonymt med kjendisstatus, spesielt når man tenker på kunstnere som Damien Hirst. Verk av 1900-tallets abstrakte tradisjon, som Mark Rothko, selges for rekordbeløp, mens prisene på verk av ikoniske figurer som Andy Warhol og Francis Bacon ofte fyller nyhetsoverskrifter. I kontrast til denne aksepten av avantgarde og eksperimentell kunst, møter avantgarde og eksperimentell musikk imidlertid utbredt motstand. Dette er særlig merkelig, tatt i betraktning at begge disse kunstformene oppsto under lignende omstendigheter og samtidig - og til tross for at musikere og kunstnere siden Schoenberg og Kandinsky har gjort gjentatte forsøk på å etablere en 'synestesi' mellom deres medier. 'Fear of Music' dykker ned i de parallelle historiene til moderne kunst og moderne musikk og utforsker årsakene til at den ene formen blir omfavnet og forstått, mens den andre ofte blir oversett, latterliggjort eller betraktet med forvirring som støyende, tilfeldig tull skapt av - og lyttet til av - de som anses å være ubegripelig gale. Boken trekker på en rekke intervjuer og analyser for å belyse disse forskjellene.