«Feeling Photography» er en banebrytende samling som utforsker de dype innvirkningene følelser har på hvordan vi opplever og forstår fotografi. Denne samlede verket inneholder essays som tar for seg det taktile aspektet ved bilder, forholdet mellom fotografi og følelser samt intimitet, og hvordan affekt infiltrerer fotografiske arkiver. Tematikk knyttet til affektiv vending – som intimitet, alteritet, forbigående øyeblikk, samt queerness, modernitet og tap – går gjennom essaysene og gir en rik kontekst. Bidragene er også preget av utviklingen innen kritisk raseteori, postkoloniale studier og feministisk teori. Bidragsyterne anvender affektteori for å analysere fotografi. Noen av dem tolker arbeidet til samtidskunstnere som Catherine Opie, Tammy Rae Carland, Christian Boltanski, Marcelo Brodsky, Zoe Leonard og Rea Tajiri. Andre ser tilbake til verkene til den amerikanske Piktorialisten F. Holland Day eller undersøker utilfredsheten som skjules bak smilene til svarte familier på cartes de visite-bilder i en Kodak-markedsføringskampanje.