I 'Feltness' utforsker Stephanie Springgay et innovativt konsept som er dypt forankret i affektteori, queer- og feministisk teori, samt feministiske perspektiver på mer-enn-menneskelige forbindelser. Boken presenterer en rekke intime kunstpraksiser basert på berøring, affekt, relasjoner, kjærlighet og ansvar. Springgay argumenterer for at feltness fungerer som en radikal pedagogikk, som kan praktiseres med ulike grupper, inkludert barn som ofte blir ekskludert fra samtaler om radikal læring. Gjennom en tiårig prosjektundersøkelse involverer hun forskere, kunstnere, studenter og lærere som deltok i hendelser ved skoleinstitusjoner i Nord-Amerika, fra grunnskoler til universiteter. Prosjektene har spennet fra at barn lærer seg å være kritikere og kunstnere, til universitetsstudenter som eksperimenterer med å bygge 'et offentlig' gjennom kunst. Deltakerne kombinerte kunstnerisk deltakelse med akademisk forskning for å adressere sosiale rettferdighetsspørsmål. Springgay viser hvordan feltness kan omdefinere hvem som blir sett på som deltakere i denne viktige diskursen.