Siden utgivelsen av Doug Stephens' første bok, The Retail Revival, har endringene i den globale detaljhandelen akselerert langt utover selv de mest optimistiske prognosene. Som forutsagt vokser nettgigantene som Amazon og Alibaba.com med en svimlende hastighet. Hundrevis av kjente fysiske butikker har stengt dørene, og merkevarer samt detaljister på tvers av kategorier strever med å forstå de skiftende behovene og forventningene til en ny generasjon forbrukere. I Reengineering Retail, som bygger videre på det The Retail Revival innledet, utforskes den kommende revolusjonen innen global detaljhandel og forbruksmarkedet. Boken gir salgs- og markedsføringsledere et veikart mot fremtiden. Doug Stephens, en internasjonalt anerkjent forbrukerfuturist, maler et dristig bilde av en fremtid der alle aspekter av detaljhandelsopplevelsen som vi kjenner den, vil bli radikalt transformert. Fra nettbutikk til fysiske butikker, vil selve begrepet om hva butikker er, hvordan forbrukerne handler i dem, og til og med den grunnleggende økonomiske modellen for inntekter, bli endret.