Boken "Women Carvers of the Northwest Coast" gir en grundig oversikt over åttitallet med fokus på treskjæring og argillittskjæring utført av urfolkskvinner fra den nordvestlige kysten. Til tross for at kvinner på denne kysten har vært dyktige skulptører og har laget alt fra poler og kanoer til paneler og masker, er mange av disse kunstnerne ikke like kjente utenfor sine egne samfunn sammenlignet med sine mannlige kolleger. Innen sine lokalsamfunn blir disse artistene verdsatt for sin rolle i å bevare tradisjonelle skjæremetoder og for å opprettholde de danseformene, sangene og seremoniene som er nært knyttet til visuell kunstproduksjon. Denne boken, som er knyttet til en utstilling ved Audain Art Museum, samler et variert utvalg av skulpturelle formater skapt av urfolkskvinner for å fremme diskursen rundt treskjæring i regionen. Utstillingen og publikasjonen er kuratert av Dana Claxton, kunstner, filmskaper og leder av kunsthistorie-, visuell kunst- og teoriavdelingen ved University of British Columbia, samt Dr. Curtis Collins, direktør og sjefskurator ved Audain Art Museum. Bidrag fra Skeena Reece, Claxton og Marika Swan gir ytterligere perspektiver på temaene i boken.