Å begynne i et klasserom med intet annet enn akademisk utdanning kan være en stor utfordring. Gunnar Jakobsen, en nyutdannet lærer, opplevde dette på nært hold da han startet sin karriere. Det tok ikke lang tid før han følte seg utmattet og som en mislykket lærer. Heldigvis fikk han hjelp av en mer erfaren kollega som delte avgjørende innsikter som hjalp ham med å rette opp kursen i sin lærerkarriere. I sin bok deler Gunnar Jakobsen sine erfaringer fra over 20 års arbeid i skolevesenet, med fokus på betydningen av relasjoner mellom lærere og elever. En solid relasjon til hver enkelt elev, kombinert med å styrke fellesskapet i klasserommet, er essensielle faktorer for læring, mestring og trivsel for både elever og lærere. I denne boken finner leserne en samling praktiske verktøy og strategier som kan forbedre den daglige undervisningen. Målgruppen for boken inkluderer først og fremst lærerstudenter og nyutdannede lærere, men den inneholder også verdifulle perspektiver for erfarne lærere som søker inspirasjon. Budskapet om relasjonskompetanse er universelt og kan overføres til mange andre yrker og næringer, noe som gjør boken til en nyttig ressurs for ledere og andre som ønsker å styrke relasjoner og oppnå varige resultater.