Boken "Focke Wulf Jet Fighters" dykker ned i Focke Wulf-selskapets mest betydningsfulle suksess under andre verdenskrig, nemlig valget av en radialmotor til Fw 190-jagerflyet. Dette valget gjorde det mulig for dem å unngå direkte konkurranse med Messerschmitt når det gjaldt in-line motorer. Med et klart fokus på utviklingen av jagerfly, står beslutningen fra Oberkommando der Luftwaffe sentralt, som tildelte de få tilgjengelige turbojetene til Messerschmitt og Arado. Bokens lesere vil også bli kjent med de skremmende aerodynamiske utfordringene, spesielt fenomenet kjent som kompresjonsstøt, som ble oppdaget rundt midten av 1942 og som satte store krav til jagerflydesignere på den tiden. Kurt Tank-teamet foreslo å installere en sentrifugal turbojet av eget design i nesen på en Fw 190 A/3, med planer om senere å bytte den ut med en Jumo 004 B når den ble tilgjengelig i 1943. Flere design ble videreutviklet for å kunne benytte seg av alle typer motorer, inkludert turbojet, turboprop, ramjet og rakettemotorer, enten de var prosjektert eller tilgjengelig. Disse designene utgjør det dokumentariske grunnlaget for boken. Leserene vil også få innblikk i konkurransene som mislyktes i TL Jagdfleugzeug i mars 1943, Volksflugzeug i september 1944, samt Hochleitungs Nachtjäger.