Boken 'Ford Mustang' av Clive Branson utforsker fenomenet som så grundig fanget den amerikanske publikums fantasi. Mustang ble markedsført som den ultimate amerikanske klassikeren og introduserte konseptet 'Pony Car' - en rimelig, kompakt og elegant bil med et sporty preg og ytelsesfokusert bilde. Dette ble et revolusjonerende eksempel på bildesign i USA. I løpet av sitt debutår solgte Ford over 400 000 enheter og genererte mer enn en milliard dollar i inntekter. Det tok bare atten måneder før Ford nådde milepælen med en million Mustang-biler, noe som gjorde dette til selskapets mest vellykkede lansering siden Model A. Sammenlignet med dagens bilsalg er antallet Mustangs solgt i deres første år anseelig. Over de femti årene med produksjon har Ford solgt hele 9 millioner Mustang-biler globalt. Boken fokuserer særlig på den første generasjonen av Mustang (1964-1973) og dens utvikling. Dette var en tid da Mustang ble synonymt med navnet Ford og satte en uovertruffen standard for alle konkurrenter.