Spørsmålet om vi kan si at metafysikken er over er sentralt i dagens filosofiske diskurs. Den post-fenomenologiske tilnærmingen hevder at vi lever i en tid etter 'metafikkenes slutt'. I boken 'Levinas and the Night of Being' tar Raoul Moati for seg Emmanuel Levinas' verk 'Totality and Infinity', og viser at situasjonen er langt mer komplisert enn det. Moati argumenterer for at 'Totality and Infinity' ikke bare tilbyr et alternativ til Heideggers ontologi, men snarere en dypere forklaring av meningen med 'væren' som går utover Heideggers fundamentale ontologi. Metaforen om natten spiller en avgjørende rolle i utforskningen av denne nattlige dimensjonen av væren, som overgår en rent ontologisk forståelse. Ved å utvide begrepet væren til å inkludere forhold som går utover tradisjonelle ontologiske reduksjoner, tar Levinas oss med inn i hva han omtaler som 'nattlige hendelser'. Disse hendelsene oppstår i lyset av vår forståelse, men for å avdekke dem må vi deformalisere den tradisjonelle fenomenologiske tilnærmingen. Moati følger Levinas' analyse av disse 'nattlige hendelsene', noe som gir en ny forståelse av de systematiske og gjensidige implikasjonene av væren og eksistens.