I 'Settler Colonial Ways of Seeing' presenteres en innovativ analyse av urfolkstrategier for å motvirke den nybyggende staten. Boken utforsker hvordan byråkratiske dokumenter kan skape og reprodusere en stats evne til å se, og hvilke slags verdener disse dokumentene bidrar til å skape. I tillegg stilles spørsmålet om hvordan slike dokumentpraksiser, samt nybyggende måter å se på, kan avvises. Gjennom en grundig gjennomgang av hvordan den kanadiske staten har benyttet dokumenter, lister og databaser for å synliggjøre – og usynliggjøre – urfolks identitet, gir Mamers leseren en dyptgående innsikt i de politiske og mediemessige aspektene ved indianerstatus i Canada. Med et arkiv som inneholder lovgivningsdokumenter, registreringsskjemaer, identitetskort og rapporter, kartlegger forfatteren hvordan administrativt papirarbeid har blitt brukt av staten for å materialisere identitetskategorier i tjeneste av kolonial styring. Analysen av byråkratiske artefakter tar også hensyn til bidragene fra urfolkskunstnere som Robert Houle, Nadia Myre, Cheryl L’Hirondelle, og Rebecca Belmore, hvilket gir boken et unikt perspektiv innenfor medieteoretisk forskning.