Boken "The Historical Uncanny" utforsker hvordan visse minner blir en del av arven til et land eller en region, mens andre blir undertrykket eller glemt. Mot bakgrunn av at historiske minner som utfordrer offentlighetens selvforståelse blir utvisket, foreslår boken begrepet 'det historiske uhyggelige' som det som motsetter seg konkretisering nettopp fordi det ikke lar seg assimilere til dominerende diskurser om minnesmerker. Gjennom fokus på utfordringer knyttet til representasjon og mottakelse undersøker boken minnesmerker for to marginaliserte aspekter ved Holocaust: det nazistiske eutanasiprogrammet rettet mot psykisk syke og funksjonshemmede, samt den fascistiske forfølgelsen av slovenerne, kroatene og jødene i og rundt Trieste. Ved å lese disse minnesmerkene sammen med litterære og kunstneriske tekster redefinerer Knittel 'minnessteder' som samlinger av kulturelle artefakter og diskurser som akkumuleres over tid; de fremstår som både fysiske og kulturelle rom som kontinuerlig omdefineres, omskrives og gjenpresenteres. Boken inviterer leseren til å reflektere over hvordan minner formes og bevares i møte med maktstrukturer.