I 'The Idol and Distance', tar Jean-Luc Marion oss med til 1970-tallets Paris, hvor han presenterer et tidlig teologisk verk som bærer preg av sin tid og sted. Denne boken, som har blitt gjenstand for en stadig dypere resonans i hans nyere og banebrytende fenomenologi, gjør det klart at selv om Marion insisterer på en tydelig forskjell mellom teologiske og fenomenologiske prosjekter, kan det å lese dem i lys av hverandre åpne for nye innsikter. For både teologer og filosofer tilbyr dette verket muligheten til å utforske de komplekse og tidvis uløselige sammenhengene der teologi og filosofi interagerer, provoserer og utfordrer hverandre. Marions hovedmålsättning er å frigjøre det absolute eller betingelsesløse – enten det er Guds bilde i teologien eller fenomenet i fenomenologien – fra begrensningene og forutsetningene som menneskelig tanke og språk medfører. Dette bindet gir derfor en grundig utforskning av hvordan disse intellektuelle tradisjonene kan berike hverandre.