Anerkendende kommunikation er en viktig guide for dem som ønsker å forbedre sin kommunikasjonspraksis. Boken tar for seg sentrale spørsmål om anerkjennelse og kommunikasjon: Hvordan kan vi bevege oss fremover med begrepet 'anerkjennelse'? Hvordan kan vi kommunisere mer autentisk og tydelig? Den viser hvordan vi kan uttrykke våre behov og ønsker på en konstruktiv måte, samt hvordan vi kan gi avslag på en anerkjennende måte. I tillegg fokuserer boken på empatisk lytting, spesielt i møter med andres frustrasjoner. Med inspirasjon fra Ikkevoldelig Kommunikasjon og Appreciative Inquiry, presenterer forfatteren tre prinsipper for anerkjennende kommunikasjon. Disse prinsippene er designet for å hjelpe oss med å identifisere behovene og verdiene som ligger til grunn i samtaler og konflikter, slik at vi kan fremstå som mer tydelige og autentiske – i kontakten både med barn og voksne. Boken henvender seg til pedagoger, lærere, terapeuter, psykologer, sosionomer og alle som jobber med eller omgås mennesker.