I boken "Daginstitutionen til hverdag" belyser forfatterne de mange aspektene av pedagogisk arbeid, hvor selv de tilsynelatende 'små' oppgavene som bleskift, opprydning og trøst, spiller en viktig rolle i den pedagogiske fagligheten. Forfatterne presenterer en ny forståelse av arbeid i barnehager, der de undersøker innsatsen for å skape en helhetlig pedagogikk i institusjonene. Ved å følge hverdagen i to barnehager fra morgen til kveld, belyser de prosessene fra mottakelse av barn, felles aktiviteter og lunsjmåltider til frilek og personalmøter. Hovedpoenget i boken er at man ikke kan skille de pedagogiske oppgavene – som planlagte aktiviteter med barn – fra de mer rutinemessige omsorgsoppgavene, som ofte undervurderes. Denne 'ubemerkede fagligheten' fremhever hva pedagogene faktisk oppnår med barna, i stedet for det de ikke har tid til eller ikke er i stand til å gjennomføre. Boken åpner opp for nye diskusjoner om betydningen av helhetlig pedagogisk arbeid i barnehagen.