I "Dannelse og demokrati" utforsker Oskar Negt hva dannelse innebærer i en tid preget av samfunnsmessige og kulturelle oppbrudd. Boken stiller viktige spørsmål knyttet til utdanning av barn, unge og voksne. Hvilken kunnskap er nødvendig for at folk skal kunne forstå de aktuelle krisesituasjonene? Hvilke ferdigheter kreves av dagens nyfødte for at de på en tilfredsstillende måte skal kunne forme sine liv? Hva bør våre barn lære, og på hvilken måte skal den læringen gjennomføres? Negt presenterer en oppdatert utgave av sine konsepter om "sosiologisk fantasi" og "eksemplarisk erfaringslæring", som har hatt stor betydning for den pedagogisk-didaktiske debatten og utviklingen i Danmark. Med denne boken ønsker han å gi et nytt grunnlag for diskusjoner om dannelse og læring, som bidrar med nye perspektiver på temaer som ofte ikke dekkes tilstrekkelig i dominerende debatter samt eksisterende institusjonelle og pedagogiske tiltak. Gjennom en grundig analyse og refleksjon skaper Negt et rom for fornyet politisk diskusjon knyttet til utdanningens rolle i samfunnet.