Boken 'Fagdidaktik i samfundsfag' er en grundleggende ressurs for undervisning i samfunnsfagene på både grunnskole- og ungdomsskolenivå. Den gir en grundig analyse av fagets målsetninger og didaktiske tilnærminger. Gjennom historiske vurderinger av samfunnsfagets utvikling i skolehistorien, både i folkeskolen og i videregående opplæring, definerer forfatterne de grunnleggende formålene og innholdene i faget, som har endret seg over tid og i ulike skolesystemer. Til tross for denne variasjonen identifiserer forfatterne fire sentrale typer som alltid er til stede i variabel kombinasjon: 1) Samfunnsfag som samtale/livsverden, 2) Samfunnsfag som faglige metoder, 3) Samfunnsfag som innhold i form av samfunnsmessige prosesser og strukturer, og 4) Samfunnsfag som vitenskapsdisipliner. Hver av disse typene drøftes i forhold til fagets mål om danning og kompetanseutvikling. Boken inkluderer også et blikk på samfunnsfagundervisningen i de nordiske landene samt i Tyskland. Dessuten behandles didaktisk-metodiske spørsmål i boken, som aktualitet, tematisk tilrettelegging og induktiv undervisning, som alle spiller en viktig rolle i undervisningspraksis.