Fagdidaktik i teater og drama gir en inngående forståelse av dramafagets metoder, spesielt tilpasset undervisning på grunnskolens øverste klassetrinn og i ungdomsuddannelser. Boken tilbyr både teoretisk innsikt og praktiske verktøy for å utvikle en solid praksis i drama som et selvstendig fag, samtidig som den viser hvordan andre fagområder kan assimilere dramatiske øvelser på en engasjerende og produktiv måte. Den inneholder fire konkrete eksempler på undervisningsforløp som lærere kan implementere: 1) Et improvisasjonsforløp, der elevene får muligheten til å bli kjent med teaterets kunst; 2) Prosessdrama, hvor elevene aktivt er medskaper av fiktionen; 3) Forumteater, en metode som lærer elevene å bruke dramatikk for å løse konflikter; og 4) Kompositorisk metode og devising, som gir elevene frihet til å eksperimentere med teaterets form. Boken er skrevet av erfarne fagfolk som Hanne Kirk, med en mastergrad i dramaturgi og historie, som underviser ved Den Frie Lærerskole, og Ida Krøgholt, som har en doktorgrad i dramapedagogikk og er lektor ved Aarhus Universitet. I tillegg bidrar Johanne Winding Nordestgaard med sine perspektiver.