I boken "Fordomme & Stereotyper" engasjerer forfatterne leserne på en både saglig og intellektuell måte. Her analyseres sentrale begreper som kategorisering, stereotypier og fordommer på en klar og sammenhengende måte. Den tradisjonelle oppfatningen av at fordommer er uforanderlige og alltid inneholder et korn av sannhet, blir avvist som en fordom i seg selv. Vi blir alle, også fagpersoner, konfrontert med våre egne fordommer gjennom en rekke gode og illustrative eksempler relatert til etnisitet, kjønn, funksjonshemming og mer. Boken tar også for seg hvordan konsekvensene av stereotypisering og fordommer kan sees allerede tidlig i læringsprosessen. Hva lærer barn fra bøker, illustrasjoner, dataspill, film, TV, radio og aviser? Hvilken innflytelse har foreldre, barnehager og skoler på overføringen av fordommer? Fordommer og stereotyper kan ofte være dypt forankret over flere generasjoner, men ifølge forfatterne er det mulig å endre dette mønsteret. Boken understreker at mennesker ikke er født med fordommer; de er et resultat av sosiale og kulturelle påvirkninger.