Boken "Gruppearbejdets didaktik" utforsker den sterke forbindelsen mellom elevers samarbeidsevne og en positiv klassekultur. Gruppearbeid er ikke bare en metode for læring, men har også en betydelig rolle i elevers dannelse og forberedelse til videre studier. Det er en ferdighet som må læres og utvikles, både for lærere og elever, for å maksimere effektiviteten i denne arbeidsmetoden. I denne boken får leseren verktøyene som er nødvendige for å videreutvikle bruken av gruppearbeid, samt innsikt i denne utbredte arbeidsformen i det danske utdanningssystemet. Boken presenterer konkrete tiltak som kan brukes i praksis, men fungerer også som en refleksjonsbok, der man blir ledet til å tenke over viktige aspekter når elever skal lære å delta i meningsfulle og lærerike dialoger om faglig innhold. Blant bokens fokusområder finner vi gruppearbeidets psykodynamikk og sosiale psykologi, hvordan motivasjon påvirker gruppearbeidet, det dialogiske aspektet ved gruppearbeid, samt hvordan gruppearbeid inngår i en bredere faglig kontekst.