Boken "Klasseledelse" gir en grundig teoretisk innsikt og praktisk veiledning for lærere som underviser på gymnasiet, HF, HHX, HTX og andre ungdomsuddannelser. Dorte Ågård utfordrer leseren til å forstå at de fleste elever i utgangspunktet er motiverte for å lære, men at de ofte opplever utfordringer med å navigere i forventningene som stilles til dem. Ved å fokusere på klasseledelse og motivasjon kan både læreren og skolen bidra til å løse problemer som kan skape mistrivsel blant elever og lærere i klasserommet. Boken tar for seg en rekke sentrale dilemmaer knyttet til undervisning og lærerrollen, inkludert viktige begreper som autoritet og ansvar for egen læring. Leserne vil få innsikt i: * Hva er klasseledelse? * Hva kjennetegner god klasseledelse? * Hvorfor har lærerrollen blitt mer utfordrende? * Hvordan kan man opprettholde autoritet samtidig som man bygger gode relasjoner til elevene? Forfatterens tilnærming bygger på praksisnær klasseledelsesteori og styring-kontakt-modellen, som er tilpasset danske forhold og presenteres her for første gang.