Boken «Det pædagogiske paradoks» av Christinna Lykkegaard Nilsson tar for seg de komplekse utfordringene innen moderne pedagogikk. Den stiller spørsmål ved hvordan opplæring kan skje gjennom ytre påvirkning, samtidig som målet er at individet skal lære å handle uavhengig av disse ytre innflytelsene. Filosofen Leonard Nelson utdyper denne tilsynelatende motsetningen ved å påpeke at opplæring er en prosess der barnet, i sin søken etter frihet og selvbestemmelse, må navigere gjennom avhengigheten til oppdragelse. Dette reiser sentrale spørsmål om hvordan barn kan lære om friheten når læringen selv er avhengig av ytre faktorer. Selve kjernen i Nilssons arbeid ligger i prinsippene om mennesket som en bildsamket og nødvendigheten av selvvirksomhet. Boken fremhever at enhver pedagogisk innsats må ta utgangspunkt i at barnet deltar aktivt i sin egen dannelsesprosess, og setter fokus på hvordan vi kan forme framtidens oppvekst i lys av disse prinsippene.