I "Lad kunst undervise" presenterer Gert Biesta en dyptgående refleksjon rundt kunstens rolle i utdanning, samt hvordan utdanning kan utdanne til kunst. Denne boken er en merkelig perle av pedagogisk filosofi, hvor Biesta tar oss med inn i skjæringspunktet mellom kunst og pedagogikk. I en tid der utdanningen stadig får en mer instrumentell karakter, reiser han viktige spørsmål om hvordan vi kan gjenopprette et læringsmiljø som gir barn og unge rom for å motta oppmuntrende undervisning, fri fra konstant overvåkning og kontroll. Med fokus på de essensielle spørsmålene om hva det vil si å bli dyktig, og hvilke formål som ligger bak læring, viser Biesta hvordan kunst og pedagogikk kan sammenfalle for å belyse eksistensielle spørsmål. Hva betyr det egentlig å eksistere som menneske? Hvordan kan vi oppnå livsvilje, dømmekraft og innsikt? Og hvordan kan vi styrke demokratiet, likeverd og åndsfrihet i vårt fellesskap? Biesta inviterer leseren til å reflektere over disse temaene og fremhever kunstens unike evne til å berike og utdype pedagogiske opplevelser.