Fra tidlig barndom blir vi eksponert for et mangfold av tegn og tekster i vår hverdag, enten det er på skjermer, papir, t-skjorter, skilt eller andre hverdagslige gjenstander. I dagens samfunn er bruken av slike tekster og medier avgjørende når vi kommuniserer, tilegner oss kunnskap, bygger relasjoner og former våre identiteter. Boken "Multimodal tekstkompetence" tar for seg de multimodale tekstene og hvordan vi benytter dem for å skape mening i ulike sammenhenger. Uansett om det dreier seg om skoleoppgaver eller sosiale medier som Facebook, anvender vi tekstkompetanser som er utviklet gjennom et samspill med diverse tekstformer. Et sentralt spørsmål boken adresserer, er hva som kreves for å mestre disse tekstmøtene og maksimere vår læring, erfaring og forståelse fra ulike tekster. Dette temaet er av betydning for alle som leser og lærer, samt for dem som underviser og formidler informasjon gjennom tekst. Boken inneholder rike eksempler fra undervisningsmaterialer og medier, der teoretiske perspektiver klart illustreres i samspill med konkrete eksempler. I første del av boken granskes blant annet interaksjonen mellom forskjellige uttrykksformer som ord, bilder, farger og lyd.