Boken 'Pædagogik og almen didaktik' undersøker forholdet mellom skolen og samfunnet den opererer i. Skolen har en essensiell funksjon i å møte samfunnets krav og forventninger, samtidig som den er en nøkkelspiller i utviklingen av framtiden. Gjennom en grundig analyse av skolens oppgaver, pædagogikkens felt og betydningen av dannelse, belyser verket hvordan undervisning og læring utgjør kjernen i skolens praksis. Det legges vekt på viktigheten av å forstå elevers læringsprosesser og hvordan undervisningen kan utformes for å støtte disse, enten det gjelder dannelse eller utdanning. Forfatteren diskuterer også de etiske utfordringene og dilemmaene lærere står overfor i sin yrkesutøvelse. Med en høy grad av etisk bevissthet og dømmekraft må læreren navigere i et komplekst landskap av ansvar og rolleforståelse. Boken gir en grundig innføring i disse temaene og presenterer refleksjoner om hvordan pædagogiske intensjoner kan realiseres i praksis.