I boken "Verdensvendt utdannelse" fremfører Gert Biesta et overbevisende argument for at utdanning bør fokusere på verden rundt oss, snarere enn å bli ensidig innrettet mot læreplaner og mål for den enkelte elev. Biesta understreker at utdanning ikke bare handler om å overføre kunnskap og ferdigheter, men om å forberede elever på å navigere i en kompleks verden, hvor deres eksistens som mennesker utspiller seg. Gjennom en grundig utforskning av hva en eksistensiell tilnærming til utdanning innebærer, synliggjør han hvorfor dette temaet er høyst relevant i dagens samfunn. Boken belyser hvordan undervisning kan være en aktivitet som rettes mot å åpne elevenes øyne for den virkelige verden, og hva det innebærer å være i stand til å handle i denne verden. Biesta fremhever skolens unike rolle som en arena hvor den kommende generasjonen får mulighet til å utforske både omverdenen og sin egen plass i den. Spørsmålet om hvorvidt samfunnet er villig til å gi denne tiden, står sentralt som en barometer for vår kollektive framtid.