I boken "Formations of the Secular" stiller Talal Asad det tankevekkende spørsmålet: "Hvordan ville en antropologi av det sekulære sett ut?" Gjennom verkets sider undersøker han de ulike begrepene, praksisene og de politiske formasjonene som preger sekularismen. Med særlig fokus på de betydelige historiske forandringene som har formet sekulære holdninger og oppfatninger i den moderne vestlige verden og Midtøsten, tar Asad et kritisk blikk på vanlige antagelser om sekularisme og dets tilknyttede område. Han argumenterer for at antropologer ofte har konsentrert seg om det 'fremmede' i det ikke-europeiske samfunn, og hva som oppfattes som ikke-rasjonelle aspekter av sosialt liv, som myter, tabuer og religion. I kontrast til dette påpeker Asad at det moderne og sekulære ikke har blitt tilstrekkelig utforsket. Han konkluderer med at sekularisme verken kan betraktes som en etterfølger til religion, eller personifiseres som en del av det rasjonelle. I stedet framstår sekularisme som en kategori med en kompleks historie, dypt forankret i fundamentale premisser for modernitet, demokrati og menneskerettigheter. Boken henvender seg til lesere innen humansamfunnsvitenskap, filosofi og de som er interesserte i de kulturelle og historiske dimensjonene av sekularisme.