Boken 'Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap' gir en grundig innføring i hvordan man systematisk kan samle og presentere eksisterende forskning innen utdanningsvitenskap. I en tid der mengden forskning og publikasjoner er overveldende, er det viktigere enn noen gang å ha et klart blikk på hva som allerede er kjent i feltet. Gjennom forskningsoversikter kan forskere og studenter knytte sin egen forskning til allerede eksisterende kunnskap, noe som er en forutsetning for å sikre kvalitet og etterrettelighet i forskning. I tillegg bidrar forskningsoversikter til kontinuerlig oppdatering av forståelsen av eget fagområde. Boken fremhever balansen mellom systematikk og kreativitet i utarbeidelsen av forskningsoversikter. Med et mangfold av verktøy for systematisk arbeid, må forskeren samtidig bruke sin kreativitet til å utvikle passende fremgangsmåter, metoder, og søkestrategier, i tillegg til å etablere kriterier for inkludering og ekskludering av relevante publikasjoner. Den er redigert av Tine S. Prøitz, som har omfattende erfaring fra utdanningsvitenskap, og har forsket på båndene mellom politikk, forskning og praktiske tilnærminger i utdanningsfeltet. Bidragsyterne til boken, som er eksperter på sitt felt, deler sine erfaringer fra ulike forskningsprosjekter, og gir leserne en rekke nyttige innsikter i hvordan man kan tilnærme seg og utføre forskningsoversikter effektivt.