Boken "Forskningssirkler som modell for fagutvikling" tar for seg den viktige tilnærmingen innen kunnskapsbasert praksis (KBP), som anerkjenner betydningen av å integrere forskningsbasert, erfaringsbasert og brukersentrert kunnskap. Denne antologien belyser bruken av forskningssirkler som en innovativ modell for fagutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming. Gjennom erfaringene fra tre forskningssirkler utforsker forfatteren temaene utviklingshemming og psykisk helse, utfordrende atferd, samt samspill og kommunikasjon med personer med omfattende utviklingshemming. Modellen for forskningssirkler har tidligere vært anvendt med suksess i Norges barnevernstjenester og utdanningssektoren. Dette markerer imidlertid første gang den blir testet i tjenesteområder rettet mot utviklingshemmede. Målgruppen for boken er primært bachelorstudenter innen helsefag som vernepleie og ergoterapi, men også masterstudenter kan dra nytte av innholdet. Boken gir verdifulle innsikter og praktiske perspektiver som kan bidra til å heve kvaliteten på tjenestene som tilbys denne sårbare målgruppen.