Fra fellesskole til konkurranseskole av Ingvil Bjordal, Cecilie Rønning Haugen
Produktbeskrivelse
Boken 'Fra fellesskole til konkurranseskole' av Ingvil Bjordal og Cecilie R. Haugen utforsker dynamikken mellom utdanningspolitiske målsetninger og den faktiske politikken implementert i grunnskolen. Gjennom intervjuer med rektorer, lærere og foreldre fra Oslo-skolen, gir denne boken et verdifullt forskningsmessig innblikk i hvordan en markedsorientert tilnærming påvirker både rektorers og læreres arbeid, samt foreldrenes interaksjon med skolesystemet. Forfatterne fremhever konkurransen skolene står overfor når det gjelder å tiltrekke elever, sikre ressurser, og oppnå gode resultater. Denne konkurransen påvirker elevsammensetningen i skolene, deres rammebetingelser, maktforhold, og de pedagogiske prioriteringene som gjøres. Boken stiller kritiske spørsmål om hvordan disse forholdene kan utfordre skolens rolle som et fellesskoleprosjekt, og diskuterer mulige konsekvenser for skolens evne til å fungere som en viktig arena for sosial integrering. 'Fra fellesskole til konkurranseskole' henvender seg til forskere, politikere, studenter og andre som er interessert i offentlig sektor og utviklingen av utdanningssystemet.