Fra rammeplan til didaktisk praksis i barnehagen av Dag Øystein Nome, Grethe Steen Rønning, Kristin Severinsen Spieler
Produktbeskrivelse
Boken 'Fra rammeplan til didaktisk praksis i barnehagen' tar for seg de utfordringene og mulighetene som ligger i bruken av rammeplanen i barnehagen. I dette verket utforsker forfatterne hvordan rammeplanen skal legges til grunn for det pedagogiske arbeidet, samtidig som de anerkjenner at overgangen fra teori til praksis ikke alltid er enkel. Didaktikken, definert som evnen til å fange og prioritere det som er betydningsfullt i ulike situasjoner, blir foreslått som en nøkkel til å navigere i både planlagte aktiviteter og spontane øyeblikk i barnehagen. Ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen, presentert som et praktisk verktøy, setter forfatterne fokus på barnehagelæreres overveielser, refleksjoner og valg som de må ta i arbeidet med barna. Boken bygger videre på stalltips fra 'Rammeplan for barnehagen – hva så?', utgitt av Grethe Steen Rønning i 1996, i takt med at barnehager fikk sin første forpliktende rammeplan. 'Fra rammeplan til didaktisk praksis i barnehagen' retter seg mot barnehagelærerstudenter og ansatte i barnehager, og vil også være en nyttig ressurs for personalgrupper som ønsker å forbedre sitt pedagogiske arbeid.