From Big Bang to Big Data av Johan Jarlbrink, Patrik Lundell, Pelle Snickars
Produktbeskrivelse
Starter med et stort smell? «From Big Bang to Big Data» tar leserne med på en grundig reise gjennom medienes lange historie, fra de tidligste tidene og frem til i dag. Boken utforsker ikke bare tradisjonelle medier som aviser, TV og sosiale nettverk, men også de mange varierte måtene informasjon har blitt kommunisert på gjennom tidene. Dette inkluderer alt fra kosmiske strålingstraser til middelalderske kirkeklokker og moderne identitetsdokumenter. Forfatterne argumenterer for at kulturer holdes sammen like mye av bokføring og registre som av fortellinger og myter. Verket er ikke primært en beretning om revolusjoner og nyvinninger, men fremhever kontinuiteter og overlappinger som avdekker overraskende mønstre gjennom historien. Mange medier ble utviklet for å lagre og dele informasjon, og har ofte fungert som kraftige verktøy for administrasjon og kontroll. Spørsmål om personvern, piratkopiering og bekymringer over synkende kulturelle standarder, er problemstillinger som også tidligere generasjoner har vært opptatt av. Boken presenteres med en lekende stil og byr på spennende innsikter som utfordrer våre forutsetninger om medienes utvikling.