Boken "Future Directions of Strategic Communication" undersøker tilstanden til strategisk kommunikasjon som fagfelt og hvordan det har utviklet seg til et unikt område innen akademisk forskning i begynnelsen av det 21. århundre. Strategisk kommunikasjon omfatter all kommunikasjon som er essensiell for overlevelsen og den langsiktige suksessen til enheter som selskaper, myndigheter, ideelle organisasjoner, sosiale bevegelser og kjendiser. Et sentralt aspekt ved dette feltet er den målrettede bruken av kommunikasjon av en organisasjon for å delta i samtaler av strategisk betydning for dens mål. Bidragene i denne boken gir unike innsikter, fremsetter overbevisende argumenter og fremhever lovende områder for forskning innen strategisk kommunikasjon. Boken er delt inn i fire deler, der kapitlene utforsker fremveksten av strategisk kommunikasjon, dens teoretiske fundamenter, det stadig voksende kunnskapsfeltet og grunnlaget for videre utvikling og nye retninger innen fagområdet. Dette er av særlig interesse for de som studerer kommunikasjon fra perspektivet til kommunikasjonsvitenskap.