Denne grundig undersøkte og evidensbaserte programmet ble utviklet som svar på det akutte behovet for utdanningsprogrammer rettet mot skolebarn med høyt fungerende autismespekterforstyrrelser (ASD). Mangelen på passende tilbud fører ofte til feilplassering og utilstrekkelig støtte, noe som resulterer i dårlige utdanningsopplevelser. Programmet anvender en tilnærming basert på positiv atferdsstøtte og inkluderer strategier som adresserer de vanligste utfordringene som autistiske barn møter. Spesielt fokuseres det på sansemessig funksjon, sosial relasjon, selvregulering, håndtering av angst og selektive kognitive problemer. Dette programmet hjelper barn med å fungere komfortabelt og med suksess i ordinære skoler og samfunn når det er mulig, med redusert behov for profesjonell støtte. Den opprinnelige boken, ASD Nest Model, ble utgitt av AAPC Press i 2013 og presenterte modellen fra dens konseptutvikling i 2001 frem til implementeringen i 2012, og la grunnlaget for Nest-programmet.