Boken "Futures of Performance" oppfordrer både nåværende og fremtidige kunstnere og akademikere til å reflektere over sine roller og ansvar i å fremme en fremadskuende tenkning og praksis innen scenekunst i høyere utdanning. Denne utgivelsen presenterer et mangfold av nye perspektiver fra fagområder som musikk, dans, teater og mediert fremføring, samt fra ulike institusjonelle sammenhenger. Kapitlene, skrevet av lærere fra forskjellige kontekster innen høyere utdanning, er inndelt etter de tre hovedområdene for ansvar knyttet til utdanning innen scenekunst: overfor akademia, overfor samfunnet, og overfor feltet som helhet. Boken har som mål å kaste lys over kompleksiteten i hvordan scenekunst er plassert og fungerer i høyere utdanning. Den tar opp sentrale spørsmål som: Hvordan verdsettes scenekunst i høyere utdanning? Hvordan tar programmene hensyn til likestilling? Hvilke ansvar har programmene innen scenekunst overfor interessenter både innenfor og utenfor akademia? Hva er programmets etiske forpliktelser?