Boken 'Jan Groth' tar oss med inn i den unike verdenen til den dansk-norske kunstneren Jan Groth (1938-2022). Med sin kreative søken etter balanse mellom noe og absolutt ingenting, fremhever Groth at kunst må føles og motiveres før den kan forklares. Hans kunstneriske praksis var en grundig utforskning av linjer i tegninger, skulpturer og gobeliner. Fra de lyrisk-abstrakte maleriene på 1950-tallet, utviklet han et minimalistisk og monokromt formspråk, der linjen ble det sentrale motivet. Da han fikk sitt internasjonale gjennombrudd gjennom Betty Parsons Gallery i New York i 1972, ble han en del av den amerikanske avantgarde-kunstscenen, og i dag er hans verk representert i ledende kunstmuseer både i USA og Europa. Kunsthistoriker Peter S. Meyer gir en dyptgående fremstilling av Groths liv og kunstneriske praksis, der han undersøker tegningens rolle i et utvidet perspektiv. Denne boken avslører intensiteten i et kunstnerskap som i større grad fokuserer på prosessen bak kunstverkets tilblivelse og de følelsene det vekker hos betrakteren.