I boken "På sporet af børn og bøger" utforskes det mangfoldige litterære landskapet som barn i Danmark opplevde i opplysningstiden og gullalderen. Barnas lesing var mer variert enn man tidligere har trodd; de omfavnet verk av alle sjangre, fra familiefortellinger til religiøse tekster, som de ikke bare brukte i skoleundervisningen, men også i leken. Boken belyser hvordan barn fikk tilgang til ulike medier, inkludert billedark og teaterplakater, i en tid hvor bøker gradvis ble en del av dagliglivet. Forfatterne følger både gutter og jenter fra 1700- og 1800-tallet, og avdekker hvordan mange av dem betraktet seg selv som aktive lesere og skapere av sitt eget lesestoff, uansett om de vokste opp på landet, i håndverkerfamilier i mindre byer, i lærerboliger, på prestegårder eller i de fine hjemmene i hovedstaden. I prosessen har de kartlagt over 3.000 bøker og undersøkt hvordan disse bøkene ble lest og behandlet. "På sporet af børn og bøger" gir en grundig og fascinerende innsikt i barnas leseropplevelser, forfattere, oversettere, boktrykkere og selve bokenes betydning i deres liv.