Deaf Epistemologies - Multiple Perspectives on the Acquisition of Knowledge
Produktbeskrivelse
Epistemologi handler om hvordan 'kunnskap' blir dannet. Tradisjonell epistemologi skiller mellom det 'kjente' og 'kjennere', og definerer 'kunnskap' som noe objektivt og konstant. Imidlertid viser flere epistemologiske tilnærminger at individer lærer på forskjellige måter, påvirket av livsforhold som utdanning, familie, etnisitet, historie og regionale overbevisninger. I denne banebrytende boken har redaktørene Peter V. Paul og Donald F. Moores samlet ti anerkjente forskere og akademikere for å utforske de mange måtene døve mennesker ser på og tilegner seg døvekunnskap. Samlingen fokuserer på tre hovedperspektiver knyttet til døvekunnskap: sosiologiske og antropologiske, historisk/psykologiske og litterære, samt utdanningsmessige og filosofiske tilnærminger. Første del undersøker hvordan en naturalisert, kritisk epistemologisk tilnærming kan brukes til å evaluere forskning, hvordan en positiv døv identitet formes, hvordan personlige epistemologier kan bidra til utviklingen av utdanningspolitikk for døve, og betydningen av å verdisette døves urfolkskunnskap.