Videospillbransjen har gjennomgått en betydelig utvikling, noe som har ført til en økt etterspørsel etter bedre historier og karakterer. Tradisjonelle teknikker for manusforfatterskap er imidlertid ofte utilstrekkelige for å imøtekomme de unike utfordringene som følger med å skrive narrativer der spillernes handlinger og valg står i sentrum av opplevelsen. "Game Writing: Narrative Skills for Videogames" var den første boken som brakte klarhet til dette stadig viktigere feltet, ved å identifisere og forklare de nødvendige ferdighetene for å skape engasjerende narrativer i videospill. Denne reviderte utgaven gir et innblikk i de narrative ferdighetene som benyttes i dagens spillindustri, presentert gjennom praktiske artikler og tilhørende øvelser for å utvikle de diskuterte ferdighetene. Boken går nøye igjennom grunnleggende elementer innen spillskriving, fra de fundamentale aspektene av narrativ til hvordan man guider spilleren, samt utfordringene knyttet til ikke-lineære historier.