Den reviderte utgaven av "Geografididaktikk for klasserommet" er nå oppdatert i henhold til den nye læreplanen. Boken viser med konkrete eksempler hvordan forskjellige metodiske tilnærminger til geografi kan berike undervisningen og gjøre den mer variert. Forfatterne utforsker geografifagets unike karakter, betydningen av ekskursjoner og feltarbeid, samt hva sammenligninger kan lære oss. Den tar også for seg kartbruk, moderne verktøy som Google, atlas, og hvordan fortellinger kan integreres i geografifaget. Boken gir innsikt i Tren Tanken-metoden, diskusjoner rundt geografi- og interessekonflikter, geografi i en digital tidsalder og vurderingsmetoder. Flere kapittel er skrevet på nytt, inkludert et nytt åpningskapittel som fokuserer på hvordan geografifaget i LK20 skal hjelpe elevene med å forstå vår verden, samt de utfordringene og mulighetene vi står overfor. Et annet nytt kapittel omhandler geografi og bærekraftig utvikling, og konkretiserer bærekraftsundervisning ved å fremheve ulike former for geografisk danning. Forfatterne har betydelig erfaring som lærere i grunnskolen, og tilfører derfor en praktisk dimensjon til innholdet.