East Asian Aesthetics and the Space of Painting in Eighteenth-Century Europe
Produktbeskrivelse
Denne boken er en banebrytende kritisk analyse av hvordan europeiske importvarer som østasiatiske tekstiler, porselen og lakk, samt nyskapte beskrivelser av den kinesiske hagen, inspirerte en revolusjon i malerkunstens rolle i tidlig moderne Europa. Isabelle Tillerot setter særlig fokus på franske interiører og avdekker hvordan den europeiske entusiasmen for østasiatisk kultur, kombinert med et økende krav til nyhet, endret dynamikken mellom maleri og innredning. Modeller for rom, landskap og horisont, slik de vises i kinesiske og japanske objekter og deres ornamenter, utfordret de rådende designkonseptene i Europa. Malerier fungerte ikke lenger som bare vinduer til bilder, men begynte å bli ansett som separate bilder utstilt på vegger, noe som resulterte i at deres status forvandlet seg fra dekorative innretninger til autonome kunstverk. Denne studien gir en grundig historisk gjennomgang av denne transformasjonen og viser hvordan en estetikk fri fra begrensningene ved symmetri og geometrisk orden revurderte paradigmer for utstilling.