I 'Gifts' tar Ursula K. Le Guin leserne med inn i en verden der magi og virkelighet veves sammen i en gripende narrativ. Boken følger Orrec, sønn av Brantoren av Caspromant, og Gry, datteren av Brantorene av Barre og Rodd, som har vokst opp i en tøff og storslått Upland. Her er innbyggerne like harde og stolte som landskapet de lever i, og krig er en konstant trussel mellom klanene. I denne kompleksiteten eksisterer imidlertid en skjør fred som opprettholdes av gaven - spesielle evner knyttet til hver klan. Barre-klanen er kjent for sin evne til å kalle på dyr, mens kvinnene fra Cordemant besitter kraften til å blinde, gjøre døve eller ta bort tale. Rodds kan sende en forhekset kniv inn i hjertet på en mann, mens Callems har styrke til å flytte tunge gjenstander, til og med bygninger og åser. Caspro-gaven, en dobbeltsidig kraft, gir evnen til å undo; det kan være en insekt, et dyr, eller et sted. Orrec og Gry er arvtagere til sine respektive klaner, men Gry avviser å bruke sin gave, noe som kaster dem inn i en virvelvind av konflikter og ansvar. Med elementer av både eventyr og mytologi, viser 'Gifts' Le Guin's utrolige evne til å skape dyptgående og komplekse karakterer, og gir leserne en opplevelse av undring og refleksjon.