Denne innovative og praktiske boken tilbyr pedagogiske verktøy som viser hvordan drama kan anvendes i utdanningsmiljøer for å fremme en relasjonell, handlingsorientert, tverrfaglig og kreativ klimautdanning. Denne tilnærmingen tar hensyn til de sosiale og emosjonelle effektene av klima nødsituasjonen. Gjennom en seks år lang etnografisk forskningsstudie med lærere, kunstnere, samfunnsledere og unge mennesker fra ulike deler av verden, stiller boken det provokerende spørsmålet: kan performance bli et sted for nye forestillinger om sosial-økologisk rettferdighet? Boken utforsker de unike konseptuelle og pedagogiske 'misnøye' ved klimautdanning på geografisk og kulturelt distinkte læresteder. Den undersøker også hvordan kunstnerisk engasjement gjennom dramapedagogikk kan åpne opp for mer kollektive, kritiske og håpefulle former for tenkning og væremåte. Verket er delt inn i to seksjoner. Den første delen, 'Lokale engasjementer og møter', inneholder kapitler som gjennomfører en grundig vurdering av temaene.