Før Beatnik-opprørene i 1961 var Greenwich Village i New York City allerede sentrum for revolusjonerende bevegelser innen amerikansk musikk og kultur. I løpet av tidlig 1960-tall og gjennom hele tiåret, inspirert av folkemusikkens oppblomstring på 1950-tallet, dukket det opp en ny bølge av skribenter og utøvere som skapte sosialt bevisste og dypt personlige sanger. Disse låtene snakket til en generasjon på en helt ny måte. Forfattere som Bob Dylan, Richard Fariña, Janis Ian, og Phil Ochs forvandlet folkerepertoaret fra tradisjonelle sanger til komposisjoner basert på personlige og samtidige erfaringer samt nasjonens overskrifter. De hevet nivået av politisk selvuttrykk til høy kunst, der budskap og musikk smeltet sammen og speilet samfunnet. I "Music + Revolution: Greenwich Village in the 1960s" forteller Richard Barone en frihetlig historisk fortelling, beriket med personlige historier og innsikter fra dem som opplevde det. Boken feirer den varige arven fra dette avgjørende tiåret med historier bak sangene som fortsatt resonerer i dag.