I boken "Gnistrende undervisning" av Jørgen Moltubak utforskes essensielle aspekter ved undervisning som tidskontroll, oppmerksomhetsstyring, samt lærerens autoritet og utstråling. Boken trekker paralleller mellom undervisningsutfordringer og mer hverdagslige scenarioer, som å ta kontroll over en maurtue eller å kjøre radiobil. Gjennom en forskningsbasert tilnærming behandler den hvordan lærere kan implementere målrettet endrings- og utviklingsarbeid i klasserommet. Den oppdaterte andre utgaven inkluderer to nye kapitler som fokuserer på motiverende klasseledelse og betydningen av lærerens kroppsspråk, samt 50 nye øvelser for praktisk bruk. Boken belyser stoffet med eksempler fra film og litteratur, som hvordan Michelle Pfeiffer skaper en inspirerende læringsopplevelse i "Dangerous Minds", hva Elias Rukla og Ask Burlefot kan lære oss om kjedsomhet og engasjement, samt hvordan den idealistiske læreren Marianne fra "Kongsvik ungdomsskole" møter utfordringer i klasserommet. Hovedbudskapet i boken er klart: veien til en tilpasset opplæring for alle elever går gjennom effektiv klasseledelse.