Boka "God skriveutvikling; kartlegging og undervisning" retter fokus mot den essensielle betydningen av skriveundervisning på alle trinn i skolen, med særlig vekt på de tidlige skoleårene. Her får lærere tilgang til et effektivt verktøy som lar dem overvåke hver enkelt elevs skriveutvikling og tilby skreddersydd hjelp. Forfatteren, professor Ingvar Lundberg, bygger på erfaringene fra den tidligere utgitte boka "God leseutvikling – kartlegging og øvelser", som inkluderer utviklingsskalaer for barns tidlige leseferdigheter. Disse nyttige skalaene har blitt allment brukt i både svenske og norske skoler. I denne boken blir det anerkjent at lese- og skriveutvikling er nært sammenknyttede prosesser, og det er derfor etterspurt en tilsvarende ressurs for skriveutvikling. Lundberg identifiserer fem dimensjoner av skriveferdigheter, med detaljerte trinn som viser progresjonen mot gode skriveevner. Hvert trinn er illustrert med eksempler som gir læreren en klar indikasjon på hvor langt eleven er i sin utvikling. Boken er en oversettelse fra svensk og tilfører en verdifull ressurs for lærere som ønsker å fremme skriveferdighetene hos sine elever.