Gode digitale lesestrategier av Øistein Anmarkrud, Eva Wennås Brante
Produktbeskrivelse
I dagens digitale samfunn er det avgjørende at alle elever lærer å navigere i et hav av informasjon som finnes på nettet. Boken 'Gode digitale lesestrategier' av Øistein Anmarkrud og Eva Wennås Brante tar for seg de unike utfordringene som elever møter når de arbeider med digitale tekster, i motsetning til tradisjonelle skoletekster. Gjennom forskning er det dokumentert at elever trenger spesifikke lesestrategier for å takle denne nye virkeligheten og bli rustet til å håndtere informasjon på en kritisk og effektiv måte. Boken presenterer et utvalg av digitale lesestrategier, som spenner fra enkle til mer avanserte teknikker. Disse inkluderer hvordan man finner relevant og troverdig informasjon på internett, hvordan man forstår nettbaserte tekster ved å vurdere kildeinformasjon, samt hvordan man formidler informasjon fra nettet på en måte som styrker egne argumenter i oppgaver og presentasjoner. Forfatterne legger vekt på utviklingen av elevenes kompetanse i kritisk kildevurdering – også kjent som kritisk literacy. De beskriver et læringsløp hvor elevene gradvis går fra å få mye støtte fra læreren til å bli mer selvstendige i informasjonshåndteringen. Boken inneholder også konkrete tips til undervisningsopplegg og arbeidsverktøy, som er testet i norske klasserom, og gir eksempler fra flere fagretninger i videregående skole. Dette gjør den til en uunnværlig ressurs for både lærere og elever i den digitale læringshverdagen.